Köpvillkor

ALLMÄNNA KÖPVILLKOR

1. Överlämning av varan sker enligt leveransvillkoren som bifogas. Om mottagaren inte hämtar varan enligt överenskommelse eller vid leverans till kundens angivna adress via avtalad tid ska mottogaren ersätta Benisabs tilläggskostnader.

2. Ansvar för varan övergår till mottagaren när varan har överlämnats.

3. Vid leverans ska mottagaren undersöka varan och anmärka eventuella synliga skador. Anmärkningen ska lämnas in omedelbart vid leveranstillfället och antecknas i transporthandlingen eller i annan handling. Skadan ska fotas av mottagaren och anteckningen ska bestyrkas av chaufför/avlämnare, detta för att verifiera att ska har noterats. Sedan är det upp till mottagaren att se till att varan mottagits och verifierats i butik. Dold skada ska anmälas till Folkhemmet snarast, dock senast fyra (4) dagar efter mottagandet.

4. Vi på Benisab har ansvaret för att varan ska vara felfri vid leverans. Vid andra fel svarar vi för fabrikationsfel som finns vid leveranstillfället eller som visat sig vid leveransen och blivit reklamerade inom 12 månader därefter. Garantin gäller inte för skador som kommit efter köpet som med sannolikhet beror på felaktig hantering eller ovarsamhet. 

5. Vid reklamation, om mottagaren åberopar att varan är fel ska personen inom skälig tid från och med upptäckta tillfället meddela Benisab detta. Benisab följer de allmänna reklamationsnämndens villkor. 

PRISER OCH BETALNING

Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.

Klarna Checkout
Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Det kostar inget att använda Klarna Checkout.

För de flesta betalsätt, när du slutför ett köp via Klarna Checkout, träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bl.a. garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har.

Faktura
Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta.

Kortbetalning
Vi accepterar Visa, Mastercard och American Express. Kortbetalningen sker via en krypterad koppling till Klarnas betalväxel. Med denna betalningsmetod är det möjligt med en alternativ leveransadress.

LEVERANSER

Leveranstiderna ligger på 3-10 vardagar, beroende på lagerstatus.
Längre leveranstider än angivet kan förekomma under perioder då vi har hög belastning p g a hög orderingång, lagerslut, förseningar från tillverkaren mm.

Fraktkostnaden för våra ordrar är 500kr. Vid byte av leveransadress har vi rätt att ta ut en serviceavgift om 250kr som täcker kostanden för ändringarna. Detsamma gäller avgiften om inte kund kan ta emot leverans vid överenskommen tid. Vid leverans/retur av en icke uthämtad vara tar vi ut en returkostnad motsvarande vår speditörs returkostnad.

TRANSPORTSKADADE VAROR

Om en vara skadas under transporten, skall skadan anmälas omgående till speditören (Posten, Schenker, DHL eller liknande).

Se till att vid leveranstillfället noggrant inspektera den mottagna varan innan den kvitteras. Finns det synliga skador på varan eller emballaget ska detta noteras på fraktsedeln innan mottagaren signerar. Skadan ska även fotas. Detta för att du som mottagit varan ska kunna få ersättning för fraktskadan när varan avemballerats.

Inom fyra dagar ska även en anmälan om fraktskada finns hos oss på Benisab. Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. 
Du kontaktar oss för reklamation då vi ansvarar för att leveranserna kommer fram till dig välbehållna.

PRIVAT POLICY

”När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.”

COOKIES

Denna webbutik använder sig av cookies enligt Electronic Communications Act, 25 juli 2003. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information för att hjälpa webbutiken att identifiera och följa användare. Cookies finns som sessionscookies och som cookies som lagras på din dator. Under tiden för ditt första besök i webbutiken blir din webbläsare tilldelad en sessionscookie som är unik och som används för att inte blanda ihop dig som användare med andra användare. För att kunna använda webbutiken bör du tillåta cookies i din webbläsare. Denna typ av cookie används enbart för att ge dig som besökare en bättre upplevelse och support och lagrar inga personlig uppgifter om dig. Cookies kan raderas. I denna webbutik används cookies exempelvis för att hålla koll på din kundvagn, dina inställningar och vilka sidor du besökt för att kunna ge dig en bättre kundupplevelse och support.

REKLAMATIONSVILLKOR OCH ÅNGERRÄTT

För att reklamera en felaktig eller defekt vara ber vi dig kontakta oss omgående. Vi skickar dig en ny vara utan någon extra fraktkostnad, förutsatt att varan finns tillgänglig. Kan vi inte ersätta dig med en ny vara gör vi en återbetalning till dig när vi fått den defekta varan i retur. För retur av defekta varor skickar vi en fraktsedel med betalt porto.
Bra att veta är även att du har som privatkonsument tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara.

Om produkten eller emballaget var skadat vid leveransen ska du fota detta och kontakta oss på Benisab för beslut hur det ska skickas tillbaka. Kommer varor tillbaka utan orginalemballage görs ett avdrag på 50-90% av varans värde.

Vid köp av varor som är måttanpassade eller specialbeställda gäller inte ångerrätten längre eftersom dessa produkter är tillverkade efter dina önskemål. Benisab tar ut en avgift på 20-100% av specialbeställningen vid avbokning. Läs mer på konsumentverket.se för mer information om ångerrätt. Ångerrätten gäller inte i vår fysiska butik eller för företagskunder.

Vid reklamation skall kund kontakta Bensisab och för att förenkla hanteringen av reklamationen uppge ordernummer samt orsak till reklamationen.

ÅNGERRÄTT & RETURER

Privatkonsument har, enligt distansavtalslagen, rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerrätten gäller då varan och förpackning återlämnas i oförändrat skick. Varan får ej vara använd, men förpackning får ha öppnats varsamt. För att, som privatkonsument, använda ångerrätten skall du kontakta Benisab Fritidsmöbler AB. Returfrakten bekostas av konsumenten. Återbetalning sker så fort vi fått tillbaka varan och returen är godkänd (återbetalning sker inom 30 dagar).

Returadressen är:
Benisab Fritidsmöbler AB
Finnamyrsvägen 2
360 44 INGELSTAD
Sverige

GARANTI OCH SERVICE

Samtliga garantier på produkter lämnas av våra leverantörer och tillverkare. Olika varor har olika lång garantitid, vårt mål är att detta ska framgå ur produktbeskrivningen om annorlunda garantitider tillämpas (t ex 2 år, 5 år, 10 år etc). Vi hjälper givetvis till med kontakt och garantiåtgärder, så tveka inte att kontakta oss. Privatkonsumenter har enligt konsumentköplagen rätt att  reklamera en produkt inom 6 månader från inköpsdatum.

FORCE MAJEUR

Händelse utanför FÖRETAGETS kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att FÖRETAGET befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

Se även konsumentverket och distansavtalslagen, samt EU:s gemensamma tvistlösningssida http://ec.europa.eu/odr.